Loopregels – op de openbare weg en atletiekbaan

Loopregels op de openbare weg
  • Tijdens de trainingen wordt er twee aan twee gelopen, zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg en liefst op voetpad of fietspad.
  • Verkeersregels gelden ook voor hardlopers.
  • Volg altijd de aanwijzingen van de trainers op; zij zijn verantwoordelijk voor de groep.
  • Het is de bedoeling dat de gehele trainingsgroep gezamenlijk terugkeert op de eindlocatie (‘samen uit, samen thuis’). Meld je daarom bij de trainer af als je ‘afhaakt’.
  • Om voldoende overzicht te houden over een groep maakt de trainer afspraken over ‘vegen’ (het door de voorste lopers terugkeren naar de achterhoede). Zo kan er met verschillende snelheden toch gezamenlijk getraind worden.
  • Zorg dat je zichtbaar bent  tijdens het lopen in het donker: draag actieve verlichting. Bijvoorbeeld een lampje om je arm of schoen. Of draag een loophesjes met lampjes erin.
  • Tijdens trainingen van de loopgroep die in het donker plaatsvinden,  is het verplicht reflectiekleding te dragen.
Regels Leiden Atletiek – baantraining

Wanneer Loopgroep Oegstgeest te gast is op de baan van Leiden Atletiek, houden wij ons aan de baanregels.

Binnen de atletiekwereld gelden er voor het trainen op een atletiekbaan de volgende algemene gedragsregels:

  • Inlopen, loopscholing en opwarmoefeningen gebeuren op het middenterrein of in de buitenste banen.
  • Hinder geen andere groepen en loop niet naast elkaar.
  • Gebruik baan 1 voor de looptraining (binnenste baan), baan 2 om in te halen en de banen 3 & 4 om te herstellen na het lopen.