Roparunteam 236 We Run 4 All is onderweg!

Team We Run 4 All start zaterdag 26 mei om 21.08 uur in Parijs met de 520 km lange estafetteloop. De geplande aankomsttijd op de Coolsingel is 2 dagen later, maandag 28 mei om 14.18 uur. Dat lukt ze als ze de geplande gemiddelde snelheid van 12,5 km/uur kunnen volhouden. De volle 520 km lang! Ga er maar aan staan, en dat met de voorspelde hitte.

Via de site www.roparunlive.nl kun je ze volgen, en via radio Katwijk is er regelmatig een update te horen.

Op de site www.werun4all.nl proberen we regelmatig een berichtje te plaatsen over hun vorderingen.

Wil je ze steunen? Dat kan nog steeds. Geef geld voor het goede doel (de zorg aan kankerpatiënten) of plaats een aanmoediging op www.werun4all.nl

Leiden Marathon 2012

Een flinke groep leden heeft vandaag 20 mei meegelopen op een van de afstanden van de Leiden Marathon. De uitslagen zijn te vinden door te klikken op deze link. De resultaten staan onderaan de pagina, dus je moet een beetje naar beneden scrollen.

Je komt alleen voor in deze lijst wanneer je bij inschrijving hebt opgegeven dat je lid bent van Loopgroep Oegstgeest

Roparun 2012

Hemelvaartsdag, 8 uur, het is vroeg en nog fris. Maar het belooft een mooie dag te worden. De lopers van We Run 4 All verzamelen zich in Katwijk voor hun laatste gezamenlijke training. Dwars door de duinen en het Panbos, terug over een glad strand. De sfeer is goed, de benen zijn sterk. Laat die 520 km maar komen, de lopers hebben er zin in en zijn er klaar voor. Op 26 mei gaan ze van start!

Geld voor kankerpatiënten

We Run 4 All is één van de 275 teams die van 26-28 mei meedoen aan de Roparun, een estafetteloop van 520 km van Parijs naar Rotterdam. Niet zomaar voor de lol, maar voor het goede doel: zoveel mogelijk geld inzamelen voor de zorg aan kankerpatiënten.

We Run 4 All bestaat voor de helft uit leden van Loopgroep Oegstgeest. We doen mee als loper, fietser, chauffeur, kok, masseur, tentenbouwer, webmaster en teamcaptain.

Help ons mee: word fan!

Ons doel is minimaal zoveel geld op te halen als in 2011: 25.000 euro. We kunnen dat echter niet alleen! We zijn al ruim over de helft, maar kunnen nog veel geld gebruiken. Elke euro is welkom en wordt goed besteed. Ook in onze eigen regio: dit jaar krijgen het hospice in Sassenheim en het Diaconessenhuis in Leiden een deel van de totaalopbrengst.

Help je ons mee ons doel te halen? Word dan fan van ons team  Dat kan al voor 5 euro. Kijk op www.werun4all.nl en klik op de oranje doneerknop. Simpel maar zeer doeltreffend.

En alvast heel erg bedankt!

De Koning van Spanje trail, 6 mei 2012

Dit jaar werd in Gulpen (L) voor de tweede keer de Koning van Spanje trail georganiseerd door het clubje “Mud Sweat Trails”. Liesbeth had dit opgeduikeld en dacht dat het wel een interessante loop zou zijn. Uiteindelijk heeft zij door blesure leed helaas niet mee kunnen doen, maar Birgit G en ik zelf hebben allebei de 30 km versie uit kunnen lopen.

Waar zullen we beginnen? Voor mij was het echt de allermooiste loop die ik ooit gedaan heb. 30 km over de Zuid-Limburgse heuvels lijkt vooraf heel zwaar, maar bleek heel erg mee te vallen. Dank zij de aanhoudende regen was de ondergrond heerlijk zacht, maar glibberig. Door de regen waren je schoenen al doorweekt lang voordat je het riviertje moest doorkruisen. De eerste 5 km dacht ik nog modder te moeten ontwijken. De laatste 15 km ging ik onmiddellijk na het oversteken van een stukje asfaltweg of verhard pad, alweer uitkijken naar die heerlijk zachte ondergrond van modderige Limburgse löss.  In totaal ben ik zelf vier keer onderuit gegleden in de modder. Een keer in de laatste meter van een 100 meter half skieend half glibberend afgelegde helling op m’n asfalt schoentjes. Een keer 5 seconden nadat ik net demonstratief iemand had ingehaald op een afdaling. Twee keer zomaar ergens op een glad stuk.

Pakweg 3/4 van het traject liepen we door de bossen. De resterende kwart werd verdeeld over weilanden en kleine dorpjes. Het meest spannende was nog wel dat modderpaadje van 50cm breed met links prikkeldraad en rechts schrikdraad. Het is verstandig om je niet aan de draden vast te grijpen.

Sommige mensen zouden zeggen dat het slecht weer was, het regende immers de hele dag. Voor een loper lijkt altijd een soort van immuniteit voor het weer te gelden. Er was weinig tot geen wind, en de temperatuur was net laag genoeg om het niet te warm te krijgen, maar niet te koud om er last van te hebben. Wat mij betreft was het weer perfect.

Om een beetje te illustreren hoe relaxed ik gelopen heb: ongeveer 10 minuten na aankomst werd mij gevraagd hoelang ik er over gedaan had. Op dat moment realiseerde ik me dat ik daar helemaal niet op gelet had, en dat er bovendien ook helemaal nergens klokken te zien waren. Heerlijk!

De foto’s in de diashow geven een beetje de sfeer weer van de loop, en de modderigheid van het parcours en van de lopers.


En had ik al verteld dat het erg modderig was?

De groep Extra Lang (XL)

Door Frans Evenblij
Strand en Sneeuw

In het afgelopen jaar is de belangstelling en het enthousiasme voor langere afstanden flink toegenomen. Kijk maar naar de aantallen deelnemers aan de marathons van Loch Ness, Barcelona en Rotterdam, met tussendoor nog de 30 km van Schoorl. Het trainingsgroepje dat in eerste instantie voor Loch Ness gevormd is, blijft met wat wisselingen tot aan de dag van vandaag actief. Praktisch gezien heeft zich als vanzelf de trainingsgroep Extra Lang (XL) gevormd.

Deze groep onderscheidt zich doordat er vaak 4 keer per week getraind wordt.

  • Dinsdag: (extra) Katwijker duinen voor een stuk van ongeveer 10 km (1 uur)
  • Woensdag, Vrijdag: Reguliere trainingen met de loopgroep.
  • Zondag: extra lange duurloop van 20 tot 40 km. (tot 4 uur)

De loopsnelheid binnen Extra Lang ligt duidelijk lager dan bij Lang. We komen eigenlijk nooit boven de 10 km per uur uit (6 min. per km) en zitten daarmee qua snelheid op het gemiddelde niveau van de groep Midden.

Een plaats binnen het trainingsrooster hebben we niet, daarvoor zijn er eenvoudig te weinig trainers binnen onze loopgroep. Met de regelmatige bijdragen van de trainers Liesbeth en Joop zijn we echter verzekerd van de nodige trainerskennis. Routes bedenken we zelf op basis van de behoefte voor die week. Daarbij mag genoemd worden dat Hermien zich als een zeer begaafd routeontwerpster heeft ontpopt.

De duurlopen op zondag zijn door hun lengte nooit tot Oegstgeest beperkt. Tot nu toe hebben we veel de lokale duinen doorkruist. Verder lopen we vaak rondjes rondom De Kaag, de Vlietlanden of de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Over het algemeen proberen we het asfalt te mijden en lopen we zoveel mogelijk in de landelijke gebieden. Zuid-Holland heeft een hoop moois te bieden. Zoals je wellicht al gemerkt hebt, starten we op zondag regelmatig op een andere plek dan bij Fiks, om niet eerst een groot stuk door de bebouwde kom te hoeven lopen.

De loopjes die voor de komende tijd op het programma staan zijn o.a.: de koning van Spanje trail (30 km) in Zuid-Limburg, de halve van Leiden (21 km), de Veluwezoom Trail (27 en 53 km) en de Wieringermeer Trail (17km). Deze laatste loop zit inmiddels vol, en dat is voor een belangrijk deel aan leden van Loopgroep Oegstgeest te danken! Voor volgend jaar hebben een paar mensen al gefluisterd over de 2-Oceans ultra-marathon (55 km) in Kaapstad. Liesbeth en Frans E. hebben voor volgend jaar de Laugavegur ultra-marathon (55 km) op IJsland op het oog. Ons trainingsschema richt zich dan ook vooral op de opbouw naar, en herstel van, deze lopen.

Karakteristiek voor XL is het ontspannen tempo en gebrek aan interesse voor finishtijden (we zijn en blijven een “recreatieve” loopgroep). Wanneer je nu met Kort of Midden meeloopt, is 30 km misschien een onvoorstelbaar lange afstand. Door langzaamaan steeds wat verder te lopen, samen met een regelmatige training, groei je als vanzelf naar die lange afstanden toe. Regelmatige lopers tot nu toe zijn o.a. Liesbeth, Hermien, Ingrid, Birgit, Joop, 2x Ad, Ben, Gerard, en Frans E.

Uiteraard is dit niet ieders “kopje thee” maar mocht je zin hebben, loop dan eens mee.

Wellicht tot ziens.

Afterparty

Als je veel loopt, moet je ook veel eten en drinken.