Wat trek ik aan tijdens het hardlopen?

Disclaimer: we gaan hier geen modetrends bespreken! Wel gaan we het hebben over hardloopkleding. Het kiezen van de juiste outfit kan namelijk best lastig zijn. Regelmatig staan wij voor onze kast met de vraag; korte of lange broek, thermo of geen thermo, petje op of petje af…?

Bij het dragen van de juiste kleding haal je het meest uit je training. Ben je te warm gekleed dan heeft je lichaam energie nodig om de warmte weg te werken. Te warm kleden kan zelfs leiden tot oververhitting. Wanneer je geen technische kleding draagt (lees; katoen) word je door te warme kleding snel nat van het zweet waardoor je het vervolgens weer koud krijgt. Thermokleding kan zweet wel snel afvoeren zonder dat je koud wordt. Te koud kleden, daarentegen, vergroot de kans op blessures. Je wilt harder lopen omdat je het koud hebt terwijl je spieren nog niet warm zijn, auw…!

Tja, wat trek ik aan vandaag…? Een veel gehoorde tip bij het kiezen van hardloopkleding is de +10 graden regel. Je telt dan 10 graden op bij de buitentemperatuur. Is het 4 graden dan is je gevoelstemperatuur tijdens het hardlopen 10 graden warmer, 14 graden dus. Wij zouden in dat geval een lange broek en lange mouw aantrekken. Met eventueel een winddicht jasje tegen het afkoelen door de wind. Is dit te warm onderweg? Dan gaat het jasje uit en om de middel.

Een andere tip is; boven de 12 graden altijd korte broek. Als je de +10 graden regel toepast dan is deze tip goed te volgen. Bij een gevoelstemperatuur van 22 graden houden we het immers graag luchtig.

Het dragen van korte of lange mouwen is soms lastiger en is afhankelijk van het type training en de vorm van de dag. Onze oplossing; sleeves. Dat zijn mouwen zonder shirt. Die losse mouwen zijn makkelijk op te bergen na de warming-up of wanneer het onderweg te warm wordt.

Nog een flexibel kledingstuk; een muts of de welbekende blauwe bandana. Het helpt je om warm te worden, beschermt je oren tegen bevriezen of houdt haar uit de ogen. Maar doe een hoofddeksel vooral af als je het warm hebt. Via je hoofd kun je namelijk veel warmte kwijt.

Een buitencategorie qua kledingkeuzestress is de duintraining. Niet zelden is de achterbank een verlengde van de kledingkast. Wind aan zee is bijvoorbeeld vaak krachtiger en kouder dan in de achtertuin (waar even ‘gepeild’ wordt voor vertrek). Op de parkeerplaats wordt de outfit eigenlijk pas definitief gekozen. Natuurlijk bij voorkeur in de hipste kleur van het seizoen en afgestemd op het kleurcomplex van onze huidtint…;-)

Over het algemeen geldt; bij twijfel zijn laagjes de beste oplossing. Trek iets aan wat je makkelijk uit kan trekken en weg kan stoppen. Een blik op het trainingsrooster kan ook helpen; een training met veel Z4 vraagt om een andere kledingkeuze dan een lange duurloop in Z2.

Ohja en wat zullen we eens zeggen over handschoenen; gewoon aantrekken als je denkt dat het nodig is en de echte loophandschoenen zijn echt het fijnst!

Geschreven door uw LGO-kleding en lifestyle coaches,
Katja en Geralda

1 reply
  1. Frans van den Berg
    Frans van den Berg says:

    Een nuttig stukje! Zelf gebruik ik het laagjes systeem: boven de 15 graden (gevoelstemperatuur) een laagje, bv een shirt, daaronder voor elke 5 graden minder een laagje extra. Ook een windjack geldt als een laagje. Een dikker shirt met lange mouwen telt als twee laagjes.

    Verder is een hardloopmuts onmisbaar in de winter, vooral voor mannen met weinig hoofdhaar.

Comments are closed.