Hoe blijf ik fit in coronatijd? – Het verhaal van Els

Een jaar geleden viel Nederland ineens stil. Zo ook op mijn werk: ik werk als huisarts in een groepspraktijk en vrijwel geen enkele patiënt belde en kwam nog. Dus was ik ’s middags vaak vrij en had ik veel tijd om met het prachtige weer de loopschoenen aan te trekken en nieuwe paadjes te verkennen naar de bloeiende bollenvelden en andere mooie plekken. Daarnaast was er ander coronawerk en klussen in huis. In de tussentijd probeerden we als trainers van de Basiscursus via de app de cursisten uit te dagen dóór te blijven lopen. In mei ‘mochten’ we als trainers weer, met kleine groepjes en op plekken naar keuze starten. Hartstikke leuk om iedereen weer te zien. En we waren trots op onze Basiscursisten: op 2e pinksterdag hebben velen een alternatieve Haaswijkloop gelopen, compleet met bubbels van het bestuur bij de Klink.

Over bubbels gesproken, nadat we helaas vanaf oktober hooguit in tweetallen mogen lopen, doen velen dat in hun eigen bubbel. Via deze nieuwsberichten, Strava, berichtjes in een appgroep en toevallige ontmoetingen is te merken dat veel leden nog in de running zijn. Sommigen beter dan tevoren tot hun eigen verrassing. Sue, een trouwe herintreder van de Basiscursus, heeft iets gepresteerd wat ze niet eerder heeft gedaan: ze heeft met Rob en echtgenoot “eigenvoetig” het hele schema van de Basiscursus doorlopen en een eigen afsluitende 5 km prestatieloop gedaan. Gefeliciteerd alle drie!

Ikzelf heb niet echt een bubbel, geen vast loopmaatje. Meer verschillende ‘belletjes’: er is na een vraag in de loopmaatje-app altijd wel iemand die zin heeft om een rondje mee te gaan, een route mee te ontdekken (bijvoorbeeld Clingendael) of waar ik aan kan haken. Dus fit blijven lukt goed, hoewel het tempo wel af aan het zakken is…

Er zullen er ook vast zijn die wat minder of niet meer actief zijn en het later weer op willen pakken. Of misschien zelfs weinig bewegen. Voor degenen die zich er niet zo goed toe kunnen zetten maar wel zouden willen: kennen jullie de wandelapp ‘Ommetje’? Deze motiveert echt om elke dag minimaal 20 minuten buiten in de benen te zijn. De app triggert mijn man in ieder geval wel, terwijl dat tevoren niet lukte. Een beetje competitief ingesteld zijn en het met je gezin, werk of vriendengroepje doen, helpt ook zeker.

Iemand die op een andere manier in beweging blijft, is Thomas. Het stokje geef ik graag aan hem door.