Waarom water drinken tijdens het hardlopen belangrijk is

Tijdens het hardlopen verliest je lichaam vocht. Niet alleen door zweten, maar ook via uitgeademde lucht. Dit vochtverlies kan oplopen tot 2 liter per uur, afhankelijk van factoren als temperatuur en inspanning. Door tekort aan vocht functioneren je spieren minder, en kun je bijvoorbeeld last krijgen van kramp. Als je het tekort niet snel aanvult, kun je uitgedroogd raken.

Het beste is om tijdens het hardlopen steeds kleine beetjes te drinken. Zorg daarom dat je altijd water of sportdrank bij je hebt als je langer dan een half uur gaat hardlopen en neem bij warm weer altijd (voldoende) water mee, ook als je korter dan een half uur loopt.

Realiseer je niet alleen dat je jezelf in gevaar brengt door niet of te weinig te drinken tijdens het lopen, maar denk ook aan je trainer en medelopers die zorg voor je (moeten) dragen. Dus neem geen risico en neem water mee!

Hartelijke groet,
Colette Gonsalves
Trainer LGO

  1. Jolanda
    Jolanda zegt:

    Inderdaad is het heel belangrijk om voldoende te drinken! En belangrijk om niet te wachten tot je dorst krijgt: dan is er namelijk al sprake van zo’n 2% vochtverlies! Voor kortere afstanden volstaat water meestal, (zeker als je van te voren goed hebt gedronken) als je langer gaat lopen kan het zinvoller zijn om (ook) een iso- of hypotone drank mee te nemen. Daarin zitten nl ook electrolyten en suikers, en door die combinatie wordt het vocht ook beter opgenomen. En wil je een klotsbuik voorkomen? Dan kun je beter wat grotere hoeveelheden in een keer drinken (bv een gordelflesje per keer) dan steeds een klein slokje. Groet Jolanda

  2. Liesbeth vd Haak
    Liesbeth vd Haak zegt:

    Helemaal eens! overigens is te veel water soms nog gevaarlijker , maar dan moet je wel erg veel drinken.
    Bij een pittige training met warm weer ook elektrolyten mee!