Spierkracht: use it or lose it

We kennen het allemaal: als iemand een been gebroken heeft en het gips mag er weer af is de spiermassa in dat been duidelijk achteruit gegaan. Bij jonge en gezonde mensen komt dat gelukkig snel weer terug. Recent onderzoek toont aan dat ook bij het ouder worden, na de vakantie en bij mensen met zittende beroepen de spieren langzaam achteruitgaan. Zonder oefening verlies je ongemerkt veel kracht. Met gerichte oefeningen kan de spierkracht weer aanzienlijk verbeterd worden. Bij het lopen is kracht, in de benen maar ook in de romp (de core stability) een basis ingrediënt. Met een sterkere romp loop je efficiënter, en ga je technisch beter lopen, en met sterkere beenspieren krijg je een krachtigere pas en wordt je minder snel moe.

Bij de Loopgroep Oegstgeest waren we al begonnen wat krachtoefeningen in de warming up op te nemen, met name op woensdag. Tot nu toe bleef dat echter beperkt tot wat losse blokjes squats of muurzitten, zonder enige opbouw. Gezien ons ledenbestand en de toenemende aandacht voor spierkracht in de sportliteratuur hebben de trainers daarom besloten om op woensdag en zondag een standaard krachtblokje in te voeren, met wat meer variatie en een duidelijke opbouw.

Namens de trainers, Roel en Frans

2 antwoorden

Reacties zijn gesloten.